Köpvillkor
1. Allmänt
Dessa allmänna villkor gäller när du som kund gör en beställning på Homelove webbsida www.homelove.se. Avtal ingås mellan dig och Homelove AB, org.nr 559254-8910, Atterbomsgata 27, 584 37 Linköping när beställning görs på www.homelove.se. När vi i dessa allmänna villkor använder “Homelove” avser vi Homelove AB.
Vi reserverar oss för oförutsedda händelser, förändringar och avvikelser. Detta kan förslagsvis avse slutförsäljning, tryckfel, pris- och valutakurser, omkonstruktion, avvikelser i sortiment, färger och bilder.
Ta hänsyn till att avvikelser i färg kan påträffas med anledning av att bilder i trycksaker inte alltid ger en exakt framställning av verkligheten. Likväl gäller bilder på produkter som visas på homelove.se eftersom datorer, läsplattor och telefoner kan ha olika färginställningar på skärmen. Dessutom kan olika temperaturer på färger från belysningar och dagsljus skilja upplevelsen av färgernas nyanser när du observerar produkten på nätet och hemma.
Homelove utför enligt svensk lag inte köp till dig som är under är 16 år eller kreditköp till dig som är under 18 år. Om du som kund är under 18 år måste du ha målsmans godkännande för att kunna ingå avtal med Homelove.
2. Kontakta kundtjänst
Önskar du att komma i kontakt med oss? Skicka ett mail till info@homelove.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter eller fyll i vårt kontaktformulär under kontakta oss på homelove.se så hör vi av oss inom kort.
3. Avtal och beställning
När du genomför en beställning på Homelove.se så accepterar du våra köpevillkor och genom denna accept förbinder sig båda parter att tillämpa Homeloves köpevillkor.
Avtalet fullbordas när beställningen har bekräftats skriftligen av oss och du har fått en orderbekräftelse från oss. I särskilda förhållanden som till exempel vid tekniska fel, misstänkt bedrägeriförsök eller en eventuell slutförsäljning av varor kan en beställning avbrytas av oss.
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I orderbekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Spara alltid din orderbekräftelse. Den används som referens vid kontakt med oss på Homelove.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@homelove.se.
4. Leverans
Våra normala leveranstider är 3 - 90 dagar. På produktsidan kan man se uppskattad leveranstid för respektive produkt. Leveranstiden beror på vart du bor och om den beställda varan finns på vårt centrallager eller om det är en beställningsvara. OBS! Beställningar lagda på helgdagar skickas tidigast nästkommande vardag.
Ibland kan avvikelser ske från angivna leveransdatum. Vid en leveransförsening meddelar vi dig det och fortsätter bevaka beställningen. Om förseningar i leveransen skulle uppstå, utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid så ska du kontakta oss via e-post till info@homelove.se.
Du kommer få en leveransbekräftelse med spårningsnummer när din order är på väg till dig. Önskar du produkten en speciell dag så ber vi er att kontakta oss i god tid innan eller när ni lägger ordern så försöker vi leverera produkten enligt önskemål.
Köparen är skyldig att vid mottagandet av varan undersöka om varan har synliga skador eller bruten försegling. Anmärkning om synlig skada ska göras omedelbart vid godsets mottagande och antecknas i transporthandlingen eller i annan handling till chauffören och anteckningen ska bestyrkas av chaufför eller avlämnare. Handling eller anteckning i handdator om skada ska fotas av dig som kund och även av chauffören, detta ska göras för att kunna verifiera att skadan har noterats. Det är vidare upp till köparen att kontrollera och verifiera att de varor som mottagits vid leverans är de som beställts. Om en reklamation inte genomförs inom en vecka så betraktas det som att ni har godtagit produkten.
5. Priser, avgifter och betalning
Vid beställning gäller de priser som anges och de är alltid - om inget avvikande anges - i svenska kronor inklusive 25 % moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
6. Öppet köp
Vi på Homelove erbjuder dig 365 dagars öppet köp från det att du mottagit din produkt mot en rörlig fraktkostnad om 10% av varans köpbelopp samt nyttjad frakt och eventuella kostnader till Klarna eller annan betalningsleverantör. Rätten till öppet köp gäller för oanvända och inte skadade produkter i obruten originalemballage och i samma antal kolli som vid ankomst. Du som kund står för returkostnaden av varan och även för eventuell värdeminskning samt ansvarar för att produkten returneras i obruten förpackning, om produktens originalemballage brutits eller skadats förbehåller vi rätten att dra av från ordersumman för att återställa produkten till dens ursprungliga förpackning.
7. Ångerrätt
I enlighet med distanshandelslagen så gäller en särskild ångerrätt vid köp av varor på webbplatsen. Du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt räknat från den dagen den beställda varan mottagits av dig.
För att nyttja ångerrätten måste du meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas via e-post till info@homelove.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer, samt vilka produkter som returneringen gäller framgå. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter att ångermeddelandet skickats returnera produkterna till oss.
Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas väl paketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
Fram till dess att varan avlämnats har konsumenten rätt att avbeställa varan mot en ersättning om upp till 80% av produktens värde till Homelove. Vid avbeställning fakturerar Homelove köparen de kostnader som uppkommit i samband med beställningen. Företag har ingen avbeställningsrätt.
7.1 Ångerrätten Gäller Inte Vid
Ångerrätten gäller inte för dig som kund när produkters originalemballage har brutits av dig. Av hälso- och hygienskäl omfattar ångerrätten inte hygienartiklar som ex, täcken, kuddar, bäddmadrasser och sängkläder om förpackning/plastförsegling brutits
Alla produkter som har mer än 14 dagars leveranstid klassas som specialtillverkade produkter och omfattas inte av ångerrätten. Vid avbokning eller retur av specialbeställd vara tar Homelove en avgift mellan 30-70%.
Om du har returnerat en vara som du köpt på homelove.se sker återbetalning normalt på samma sätt som den ursprungliga betalningen. Återbetalning är dig tillhanda inom 30 dagar efter avbruten order.
8. Reklamation och Klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller fel expedierad när den anländer hos dig så åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
Reklamationer som kan klassificeras som normalt slitage kommer ej att godkännas. Detta avser även torrsprickor som inte påverkar möbelns utseende, hållbarhet eller funktionalitet - liksom solblekning och noppor som uppkommit till följd av andra textilier eller för mycket direktljus.
Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@homelove.se där ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer ska framgå. I reklamationen ska även en beskrivning av felet framgå.
Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
9. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
10. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
11. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritets syfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
12. Personuppgifter
Genom att handla hos Home Love AB (559254-8910) accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.
Home Love AB (559254-8910) är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
12.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
12.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Homelove behandlar personuppgifter om dig för olika ändamål, hur lång lagringstiden är beror på respektive ändamål. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen. Personuppgifter som behandlas under dessa lagliga grunder kommer Homelove inte kunna radera, även om du begär det.
För personuppgifter där den lagliga grunden utgör Homeloves berättigade intresse, varierar lagringstiden och uppgår som längst till 10 år. Berättigat intresse för så lång tid gäller enbart för behandlingar som syftar till att ge så god service till dig som möjligt. Detta är exempelvis att uppfylla garantiåtaganden, reklamationsärenden, ge dig skötselråd eller annan service för varor du tidigare köpt.
12.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
12.4 Vilka uppgifter delas och i vilket syfte?
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: PayPal, Banköverföring, Klarna och Kortbetalning.
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL Freight, DB Schenker, LGT.
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.
12.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
12.6 Rätten till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
12.7 Rätten att bli glömd
Du har rätt att få information om dig som kund så som kontaktuppgifter som vi lagrat raderade.
13. Ändring av de allmänna villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
14. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösnings organisation.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.